A Concerto Mesteriskola vendége: Bruno Perrault

Az előadássorozat ingyenesen látogatható, de regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékát jelezze a regisztracio@concertobudapest.hu címen.

 

2016. március 17-én folytatódik a Concerto Mesteriskola, amelyet a Concerto Budapest zenekar vezetője, Keller András sokéves zenekarvezetői és oktatói tapasztalatával álmodott meg. A programsorozat célja, hogy meghívott vendégelőadók közreműködésével a zenészi és zenekari élet kulisszatitkaiba avassa be a közönséget, a helyszín ebben az évadban is a Budapest Music Center.

Következő és egyben az évad utolsó vendége Bruno Perrault lesz, aki bemutatja és megszólaltatja különleges hangszerét, az ondes martenot-t. Beszélgetőpartnere és tolmácsa Czinege Ádám.

Bruno Perrault  zenei tanulmányait (zongora, Ondes Martenot) Strasbourgban majd Párizsban végezte. 1998-ban csatlakozott Konzervatórium Zenekarának közép-európai turnéjához (Messiaen: Turangalîla-szimfónia). A koncertezés mellett színházi produkciókban is részt vesz, az olasz „Fanny & Alexander” társulattal öt év alatt száz alkalommal lépett fel. Játszott a London Sinfoniettáva és számos helyen volt közreműködő Honegger Jeanne d’Arc a máglyán című darabjának színpadi és oratórium-előadásaiban. Gyakran ad kamarakoncertet az olasz zongorista Matteo Ramon Arevalos partnereként. Messiaen több művének – Assisi Szent Ferenc, La Fête des Belles Eaux, Trois Petites Liturgies – előadásában vett rész.

Az ondes martenot (martenot-hullámok), mely az elektronikus hangszerek egyik legjelentősebbje volt a 20. század első felében, de az utolsó darabot 1988-ban gyártották belőle.  Maga a feltaláló, Maurice Martenot eredetileg csellista volt és az volt az elképzelése, hogy a cselló kifejezőképességét átültesse új hangszerébe.  Pierre Boulez, aki már húszévesen az elektronikus hangkeltő berendezések iránt érdeklődött, rövid ideig ondes martenot-játékosként volt ismert. Az összes fontosabb francia zeneszerző írt erre a hangszerre kisebb-nagyobb művet, többek között André Jolivet, Milhaud, Honegger. Utóbbi így fogalmaz Zeneszerző vagyok c. írásában: „Az ondes martenot nevű berendezés nyugodtan helyettesíthetné a kontrafagottot. Ereje van, masszív artikulációja, nem is lehet összehasonlítani azokkal a zenekarokból kikandikáló komor kályhacsövekkel.” Edgar Varèse a szirének hangjaként használta 1929-ben az Amériques egy előadásánál, Olivier Messiaen Fêtes des belles eaux-ja pedig egyenesen hat ondes martenot-t foglalkoztat. Messiaen egyébként grandiózus Turangalîla-szimfóniájában (1948) is nagy szerepet szán a hangszernek: kihasználja az emberi hanghoz való hasonlóságát, lebegő voltát, így a zenében egy istennő-szerű alak dereng fel az elektromos szerkezet segítségével. 
A hagyományos hangfalak mellett készítettek az ondes martenot-hoz ún. pálma-hangfalat is, melynek különlegessége, hogy a hangnyílás előtt mindkét oldalán 12 rezgőhúr van kifeszítve. Ezek a hang teltebbé tételére és árnyalására szolgálnak. Az elektromos hangszerek közül tulajdonképpen az ondes martenot volt a legsikeresebb a szintetizátorok előtt. 

A mester játéka március 19-én és 20-án hallható a Zeneakadémián!

A műsor: Messiaen: Az isteni jelenlét három kis liturgiája
Haydn: A Megváltó hét szava a keresztfán (március 19. - zenekari változat,március 20 -  Kvartett változat)

Közreműködik: Ránki Fülöp - zongora, Bruno Perrault - ondes martenot, Keller Quartet, Pro Musica Leánykar (karnagy: Szabó Dénes) Vezényel: Keller András