Alessio Elia - A „Celestial keys”

Alessio Elia

Olasz–magyar zeneszerző. 1979-ben született Rómában. Olaszországban, Magyarországon és Németországban is tanult zeneszerzést. Zeneszerzőként és kutatóként dolgozott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, a Debreceni Egyetemen, a kecskeméti Kodály Intézetben, a bázeli Sacher Alapítványnál, valamint az oslói Zeneakadémián, ahol 2010-ben zeneszerzést is tanított. Műveit Európa számos koncerttermében és fesztiválján bemutatták. 

Kidolgozta a poliszisztemizmusnak, azaz többrendszerűségnek elnevezett kompozíciós technikát, amely egyidejűleg alkalmazza a különböző intonációs rendszereket, s amelyet több konferencián is bemutatott, többek között 2014-ben a párizsi Cité de la Musique-en.

2005-ben Luminescences cimű munkájával elnyerte az Accademia Chigiana díját. 2013-ban a Rejtett dimenziók című darab első helyezést ért el az UMZF Ligeti György emlékének szentelt zeneszerzőversenyén, ahol Eötvös Péter volt a zsűri elnöke. Labyrinthum continui című zenekari műve 2016-ban megkapta a Leibniz’s Harmonies díjat.

Fotó: Felvégi Andrea

A „Celestial keys” (Égi kulcsok) című művet I. Erzsébet udvari csillagásza és tanácsadója, az angol-walesi matematikus, csillagász, asztrológus, okkultista alkimista John Dee Enoch könyve (Loagaeth könyve) ihlette. A könyv megírásának története valóban lenyűgöző, még ha kissé szokatlan is. Az Edward Kelley látnok által vezetett és Dee által papírra vetett jóslások, vagy inkább médium – vagy angyalidézések során jegyzetelték le a könyv 48 levelét, amelyeket a megidézett angyalok a nyelvükön, “enochián” nyelven diktáltak. A könyv elvileg a végidők titkait tartalmazza. A hagyomány úgy véli, hogy ezt a könyvet maga Isten adta Énóknak, az emberiség egyik pátriárkájának. A szöveg dekódolásának problémáját egy második könyv, a Negyvennyolc angyali kulcs oldja meg, amelyet szintén angyali entitások diktáltak Edwardnak és Dee-nek.

Művemben a Második Kulcs angyali nyelvén használtam a szöveget, amelyben az angyalokat úgy írják le, mint hatalmas entitásokat, amelyek képesek helyreállítani az igazságosságot a világban. Ez a darab az angyali nyelv első felhasználása énekelt formában, és a poliszisztemizmus  technikáját alkalmazza, egy Alessio Elia által megalkotott írásmódot, amelyben a különböző zenei intonációk egyidejűleg élnek együtt a többdimenziós hangzás érdekében.