Ez a beszámoló nem szabályos hangversenykritika. Nem csupán azért, mert azon a két hangversenyen, amelyről szó lesz, nem zenekritikusként, hanem egyszerű zenehallgatóként jelentem meg, s az írás gondolata csak utólag merült fel (s ilyen módon jegyzeteket sem készítettem). MALINA JÁNOS ÍRÁSA.

Hanem – és elsősorban – azért, mert olyan különleges zenei eseménynek voltam tanúja, amelyet szeretnék kiemelni a gyengébb, jobb és még annál is jobb hangversenyek folyamából azzal, hogy amolyan laudációt írok róla. Minden tekintetben rászolgált ugyanis arra, hogy emléke megőrződjék.
![]() Klenyán Csaba |
A tizenkét fúvós hangszerre és nagybőgőre komponált B-dúr szerenád Mozart művészetének legmagasabb hegyóriásai közé tartozik – még néhány ilyen kompozíciója van (ilyen többek között a hegedű-brácsás Esz-dúr sinfonia concertante), amely nem a legsajátabb műfajai (opera, zongoraverseny, vonósötös, esetleg idevehetjük a szimfóniát és a zongoraszonátát is) valamelyikében íródott, de az adott mű erejéig egy más műfajban is ugyanolyan vulkánkitörésszerűen talál utat magának a zsenialitás, mint a legnagyobb operákban vagy zongoraversenyekben. Afféle szentségi mű a B-dúr szerenád, kifürkészhetetlen csoda, bár a vulkánkitörést valamennyire magyarázza egy másik, minden bizonnyal zseniális zenész, a klarinétos Anton Stadler inspiráló hatása, no meg az a fájdalomküszöbig menően érzéki szépségű, telt és áttört hangzás, amelyet a két oboa, a négy klarinétféle hangszer (két klarinét és két basszetkürt), a két fagott és a négy kürt (a nagybőgővel mint „független” basszushangszerrel) létrehoz. Különösen a négy klarinétféle sötét bársonyhoz hasonló, simogató hangzása (ami semmilyen más művében nem fordul elő) hozhatta őt eksztázisba.
A mű 1784-es (részleges) bemutatójáról szóló egyik lelkes kortársi beszámoló szerint a darab azért is jelentett felejthetetlen élményt, mert „minden hangszer mellett egy mester ült”. Ezt nyugodtan elmondhatjuk a március 1-jei előadásról is. Nem ismeretes, hogy a bécsi bemutatót dirigálta-e valaki; mindenesetre a Solti Teremben egy tizennegyedik mester is jelen volt: Takács-Nagy Gábor. De az első tizenhárom mester nevét is mindenképp le kell írnom: Rózsa Gerda és Ella Dániel (oboa), Klenyán Csaba és Puha György (klarinét), Pápai Ákos és Salamon György (basszetkürt), Stefán Zsófia és Beleznai Anna (fagott), Tóth Bálint, Hamar Máté, Kocsis A. Zsolt és Varga Hunor (kürt), és végül Buza Vilmos (nagybőgő).
![]() Rózsa Gerda |
De azért Takács-Nagy nélkül semmi sem lett volna ugyanaz. Ha mindenki mester volt ezen a délutánon, akkor ő talán annál is több valamivel – zseni? Vezénylése elmondhatatlanul gondos volt; szinte mindenkit külön-külön instruált, személy feléje hajolva – legalábbis így élte meg a hallgató. És lám, kiderült, hogy a partitúrában sokkal, de sokkal több izgalmas esemény rejlik, mint amennyit realizálni szoktak: úgy érezhettük, Takács-Nagy mindent tud erről a zenéről, és – a maga derűs és kiegyensúlyozott módján – élet-halál kérdésének tartja, hogy minden, amit tud, hallhatóvá is váljon. Nyilván túlzok, talán túlságosan nagy szavakat használok. De csupán azt igyekszem érzékeltetni valahogy, hogy egészen rendkívüli zenei esemény zajlott le a Solti Teremben ezen a vasárnap délutánon. Így lett az első Adagio mélységesen megrendítő, látomásos zenei élmény, még két vagy három tétel kifejezetten sírnivalóan szép, és a záró Allegro molto pedig olyan kirobbanó, felszabadult, briliáns és virtuóz. Úgy, hogy a hosszú darab egész tartama alatt pislogni sem volt időnk, annyira fogva tartott minket Mozart és Takács-Nagy kisugárzása.
![]() Takács-Nagy Gábor |
Azután a Linzi szimfónia következett, amely Mozart hat-nyolc legjobb szimfóniájának egyike, de nem olyan különleges természeti tünemény, mint amilyen az előző két darab volt: egyszerű remekmű. S ennek megfelelően egyszerűen remekül szólalt meg ez is. Valamit azonban fontosnak találok itt aláhúzni. Takács-Nagy Gábor szinte bármilyen előadóval csodát tud tenni. De ahhoz, hogy a Linzi szimfónia olyan imponálóan és revelatívan szólaljon meg, ahogy megszólalt, rajta kívül szükség volt egy egészen kiváló zenekarra is, amilyen jelenleg a Concerto Budapest. Lehet, hogy az egész zenekarban csupa mesterek játszottak?
Forrás: Revizor