Eötvös 80.

EÖTVÖS PÉTER: Triangel
RAVEL: Bevezetés és Allegro
BERIO: Sinfonia

Isao Nakamura ütőhangszerek, Neue Vocalsolisten
Vezényel: Fabián Panisello

Közreműködik: Tenki Réka, az Örkény Színház és a Concerto Budapest "INZERT" programsorozat keretében 

„Az ütőhangszeres szólistáknak megvan a maguk kis univerzuma: sajátos hangszerekkel, különleges játéktechnikákkal… A Triangel úgy van megkomponálva, hogy teret biztosítson ezeknek az egyéni kreatív erőknek. A négy csoportra osztott együttes részben rögzített, részben spontán módon reagál a szólistától érkező zenére. Ez a darab azokat az improvizált kadenciatechnikákat fedezi fel, amelyek mintegy száz évvel ezelőtt a versenyművek szerves részét képezték” – írja a Triangelről a zeneszerző. A darab 1993-as ősbemutatójának ütőhangszeres szólistája ugyanaz az Isao Nakamura volt, akit hangversenyünkön a Müpa közönsége is hallani fog.

Ravel 1905-ben felkérést, méghozzá üzleti jellegű felkérést kapott, hogy az Érard cég új konstrukciójú hárfáit előnyösen bemutató művet komponáljon: így született meg az olykor egyenesen miniatűr hárfaverseny gyanánt emlegetett Bevezetés és allegro. A vonósnégyes, fuvola, klarinét és persze hárfa hangján megszólaló, színekben oly gazdag művet hallva bizonnyal nem is gondolnánk, hogy megalkotása a szó szoros értelmében álmatlan éjszakákat okozott az ilyesféle megpróbáltatásairól persze előszeretettel panaszkodó Ravel számára.

Berio Sinfoniája (1969-ben a New York-i Filharmonikusok 125. évfordulójára komponálta a szerző) nem nélkülözi a pesszimista felhangot, a zenekarra és nyolc énekszólamra írott darab zenei idézetek segítségével elvont és groteszk kultúratörténetet vázol fel. A szövegek (beszéd, suttogás, kiabálás) forrásai igen változatosak: Claude Lévi-Strauss írásai, Samuel Beckett regényrészletei és Gustav Mahler partitúráinak előadói instrukciói.

A Concerto Budapest és az Örkény Színház  "INZERT" együttműködése a Favoritok bérletsorozat valamennyi előadásán.

Az Örkény Színház munkájának értelmét az a nyitottság adja,amellyel gyakran fordulunk társadalmi ügyek, kortárs kérdések és egyáltalán a művészi kifejezés lehetőségeinek kitágítása felé. Meggyőződésünk, hogy a színháznak találkozási pontként kell működnie. Ezért a társulat húsz évvel ezelőtti alapításától fogva párbeszédben
vagyunk a társművészetekkel is. E következő találkozást – a zeneművészet kiválóságaival és nem utolsósorban a Concerto Budapest hallgatóságával – kíváncsian várjuk. Az előttünk álló koncertsorozatban társulati tagjaink tolmácsolásában olyan szövegeket hallhatnak, amelyekkel annak a kérdésnek a megválaszolására hívjuk Önöket, hogy a műsoron szereplő zeneművek és utóéletük, szerzőik életútja hogyan hatottak és hatnak mind a mai napig művelődés- és szellemtörténetünkre.

Mácsai Pál,
az Örkény István Színház
igazgatója