Eötvös Péter: „Varèse funkciója a zenében az, ami Kandinszkij szerepe a festészetben”

Április 27-én Eötvös Péter a Concerto Budapest – Ligeti Ensemble közreműködésével ad koncertet a BMC-ben. Az előadás egyik különlegessége, hogy a koncert második részében elhangzó művet – Edgar Varèse Déserts című szerzeményét - mozgókép kíséri, a kortárs amerikai videóművész, Bill Viola alkotása. A kivételes műről Eötvös Péterrel Bojta Zsuzsanna beszélgetett.

Eötvös Péter és Bill Viola (Fotó/Forrás: Isabelle Levy / Concerto Budapest)

Edgar Varèse Déserts című művében nincs vonós, csak ütősök és fúvósok. Az előadás érdekessége, hogy a kompozíciót ezúttal Bill Viola filmje kíséri, amit, ha jól tudom, ön rendelt meg tőle az Ensemble Modernnel, kifejezetten ehhez a darabhoz. Mit tud nekünk Bill Violáról mondani?

Bill Viola egy amerikai videó-képzőművész, a filmjeit rengeteg múzeumban játsszák. Képzőművészeti oldalról közelíti meg a filmművészetet, a szó szoros értelmében mozgó képeket alkot. Amikor elkészült az általunk megrendelt filmmel, bemutatta nekünk Frankfurtban, ahol némi nehézség merült fel.

Bill egy koncertfelvételünket vette alapul, amikor a filmet elkészítette, és sok szinkronpontot rakott a művébe.

Arra nem gondolt, hogy az életben nem mindig ugyanúgy hangzanak el a művek, így a szinkronpontok zenével történő összehangolására speciális megoldást kellett találni. Jelenleg az előadás csak úgy működik, ha a karmester „clicktrack”-kel vezényel. Az ideális technikai megoldás számomra az lenne, ha meg tudnánk oldani, hogy ne a fülembe kattogjon, hanem a szemem előtt villogjon a clicktrack.

A teljes interjú itt, a Fidelio oldalán olvasható.