Kossuth-díjjal tüntették ki Keller Andrást

Kossuth-díjjal tüntették ki Keller András világhírű magyar hegedűművészt és karmestert, a nemzetközi összehasonlításban a legkitűnőbbek között számon tartott Keller Quartet alapítóját, a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatóját.

Keller András azon kevés világhírű előadóművészek egyike, akik számára a tanítás megkérdőjelezhetetlen imperatívuszát soha nem gyengíti az egyéni siker lélekrabló csillogása. Építő ember, aki, bár hívta, számtalan lehetőséggel csábította a nagyvilág, hazájában maradt. Keller András nem visszatérő, hanem az örök maradó. Az a művész, aki magyarra tanítja a világot. Ahogyan nemrégiben az egykor világot rengető Hungarian Quartet újraindításával kapcsolatban fogalmazott: „Ahogy Végh Sándor, egykori mesterem, majd 1937-től Székely Zoltán vezetésével a Magyar Kvartett tagjai a magyar zene elsődleges hírvivői voltak a világban a háború utáni évtizedekben, ezt a tisztán zenei értelemben vett nemzeti üzenetet kívánjuk továbbvinni.”

Keller András a kamarazenét a legnagyobb mesterektől tanulta; a Weiner-Kurtág-Rados iskola egyet jelent a leglényegibb zenével: Keller náluk, tőlük érti meg Bartókot, s csak onnan visszafelé fejtve, haladva érkezik meg később a klasszika nagyjaihoz. Hubay Jenő, Zathureczky Ede, Kovács Dénes, és tanára, Végh Sándor, a magyar hegedűművészet meghatározó mesterei magyarul beszéltek a hangszerükön és univerzálissá lett a művészetük üzenete. Keller András ennek a nemzetközi értelemben kiveszőben lévő zenélésnek örök visszatérője. Ma globális nyelven szólnak a muzsikusok, de általában elmarad az üzenet.

Fiatal hegedűművészként a Keller Quartettet 1987-ben alapította Keller András, a világhírt az 1990-es év hozta meg, amikor egyszerre nyerték meg az Evian String Quartet Competition I. díját és a Borciani String Quartet Competition I. díját. Számos felvételük közül az első átütő sikert az Eratónál felvett Bartók vonósnégyes-összkiadás hozta, amelyet a kritikusok szavazatai alapján beválasztottak a XX. század 50 legjobb kamarazenei felvétele közé. A Keller Quartet minden idők egyik legsikeresebb vonósnégyese a világon, nemzetközi díjainak nagy részét a magyar zeneművészet tolmácsolójaként kapta.

Keller András 2007-ben vállalta egy nagy szimfonikus zenekar felépítésének életet meghatározó terhét. A Concerto Budapest ma Magyarország egyik vezető nagyzenekara. Az együttes 114 éves múltja, az elmúlt évtizedben mutatott kiemelkedő szakmai munkája és morális tartása mellett a Bartóki örökség folytatója. A zenekar közismert szenvedélyes és mindig örömteli játékáról, amely egyedülálló a hazai zenekarok között. Mindezen értékek mellett zenei tradícióink és európai kultúránk elkötelezett képviselőjeként Magyarország egyik kulturális nagykövetévé válhat a következő években. Ma a Concerto Budapest játssza a legelkötelezettebben és a legtöbb XX. századi magyar klasszikus és kortárs zenét. 2016-ban a Concerto Budapest Beethoven összes zongoraversenyének felvétele Várjon Dénessel Gramofon díjas lett, valamint bekerült az International Classical Music Award hivatalos jelöltjei közé. 2019-ben több mint négyszázezren követték a világon a Keller András által kitalált, emblematikus egynapos kortárszenei fesztivál, A Hallgatás Napja egész napos koncertfolyamát, május 29-n a MEZZO TV főműsoridőben mutatta be a zenekar Keller András vezényletével és a Kremerata Balticával közös koncertjéről készített kétórás koncertfilmjét, amelyet itthon kétszázezer komolyzene rajongó tekintett meg internetes közvetítésben. A koncertfilm elnyerte a Velencei TV Fesztivál Arany (szárnyas) Oroszlán Díját is.

Keller András világszerte tart mesterkurzusokat: többek között a New York-i Carnegie Hall-ban, a Yale University-n, a montreali McGill University-n, a londoni Royal Academy of Music-on, a firenzei Accademie Fiesole-n. Több mint tíz éve a világhírű IMS mesteriskola és a Festival d’Aix en Provence Academy egyik vezető tanára. A közelmúltban a baseli, berlini, hannoveri, lübecki zeneakadémián, idén júliusban pedig a Verbier Festivalon tartott mesterkurzust. 2012–2015 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kamarazene tanszékének vezetője volt. Jelenleg a világhírű londoni Guildhall School of Music and Drama hegedűprofesszora, 2018-ban pedig neki adományozták a zenei tanszék egyik legrangosabb tisztségét, a Bartók Béláról elnevezett professzori széket (Béla Bartók International Chair) Keller András világszínvonalú előadói karrierje és zenei szolgálatai elismeréseképp foglalhatta el.

Szóló- és kamarazene felvételeivel, valamint a Keller Quartet alapítója és első hegedűseként elnyerte a legrangosabb díjakat, például 1993 és 2013 között a Deutsche Schallplattenpreist, összesen hét alkalommal. Megkapta Bonn város kitüntetését, Olaszországban pedig az Év Művészének választották. A Keller Quartet legjelentősebb nemzetközi díjainak nagy részét a magyar zeneművészet tolmácsolójaként kapta, így például Bartók összes vonósnégyesével a Deutsche Schallplattenpreis Nagydíját és a MIDEM – Cannes Classical Awardot 1994-ben.

A csaknem hetven nagy súlyú nemzetközi díj és kitüntetés mellett Magyarországon 1995-ben Liszt-díjjal tüntették ki, valamint 2012-ben Magyarország Érdemes Művésze lett és Bartók–Pásztory-díjat kapott.

Keller András ma a magyar zenei géniusz világszerte azonnal beazonosítható toposzát testesíti meg. Bartók, Kurtág, Ligeti nyelvét kell megszólaltatni úgy, mint senki más – ehhez kell egy saját hanggal rendelkező szimfonikus nagyzenekar, és kell egy zenei személyiség, aki korlátlan zenei hitellel rendelkezik külföldön is.

Szabó Stein Imre

Fotó: Marjai Judit