Lucas Debargue és a Concerto Budapest

MOZART: Esz-dúr zongoraötös K. 452
BEETHOVEN: 5. (D-dúr) zongoratrió, op. 70 no. 1 („Szellem”)
MESSIAEN: Kvartett az idők végezetére

Lucas Debargue zongora, Keller András hegedű,
Fenyő László cselló, Klenyán Csaba klarinét, Horváth Béla oboa,
Mohai Bálint fagott, Tóth Bálint kürt

„Életem eddigi legjobb művének tartom...”, írta apjának lelkesen Mozart az Esz-dúr kvintett bemutatóját követően, „bárcsak hallhattad volna!” A különleges összeállítású együttesre (zongora, oboa, klarinét, kürt, fagott) írott darab újszerű hangja, nagyvonalúan extravagáns fúvósszólamai egyszerűen a megbabonázták a bemutató közönségét. Ahogyan Beethovent is, aki a maga op. 16-os kvintettjét nagy elődje darabjáról mintázta. A bonni mester az op. 70, no. 1-es D-dúr triójával szerepel műsorunkban. A darab közismert „Szellem” ragadványnevét természetesen nem a zeneszerző, hanem egy túlfűtött fantázia birtokosa, esetünkben Carl Czerny asszociálta: „a nagyon lassan játszandó Largo karaktere kísérteties és borzalmas, akár egy jelenés az alvilágból. Mint a szellem első megjelenése a Hamletben…” Ellenben nem kell élénk fantázia ahhoz, hogy Messiaen Kvartett az idők végezetére című művét hátborzongatónak érezzük. És nemcsak címe, tartalma, hanem keletkezésének körülményei miatt is: a mű a szerző sziléziai hadifogsága idején, 1940–41-ben készült, ahol három muzsikustársával együtt raboskodott. Az északi fény látványától és az éhségtől származó látomásoktól felajzva, János jelenéseinek apokaliptikus mondataira rezonálva barátainak komponálta a nyolctételes darabot. Az első előadásra a hadifogolytáborban került sor mintegy ötezer főnyi hallgatóság előtt, iszonyú januári hidegben.