Kocsár Balázs

Vendégművész

1963-ban születettem Budapesten. Édesapám Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerző, édesanyám Herboly Ildikó a Zeneakadémia tanszékvezető tanáraként ment nyugdíjba. 

Feleségem Francesca Provvisionato olasz opera énekesnő, két gyermekünkkel Debrecenben élünk. 

A budapesti Madách Gimnáziumban érettségiztem, majd a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskolában zeneszerzést, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán először karvezetést Párkai István, utána karmesterséget Lukács Ervin tanítványaként tanultam, mely tanszakon 1991-ben kiváló minősítéssel diplomáztam. Mesterkurzusokon vettem részt Lipcsében Helmuth Rilling, a Sibelius Akadémián Jorma Panula, a szombathelyi Bartók Szemináriumon Eötvös Péter vezetésével, majd tanulmányaimat a bécsi Zeneakadémián fejeztem be, Prof. Karl Österreicher irányítása mellett. 

1989-ben a Magyar Televízió 6. Nemzetközi Karmesterversenyének legjobb magyar résztvevőjeként harmadik díjat nyertem. Gregor József hívó szavára 1990-től 1993-ig a Szegedi Nemzeti Színházban opera karmesterként dolgoztam, 1991-től 1994-ig az Állami Hangverseny Zenekarnál Lukács Ervin mellett voltam asszisztens karmester. 

1992-ben kaptam először lehetőséget a Magyar Állami Operaházban. Két produkció elvezénylése után Medveczky Ádám Főzeneigazgató, karmesteri állást ajánlott az Operaházban, de én inkább az akkor számomra nagyobb lehetőséget, felelősséget, kihívást jelentő debreceni Zeneigazgatói állást fogadtam el. 1993 januárjától 1999 novemberéig töltöttem be először ezt a pozíciót. Sikerült lendülettel megtölteni a debreceni operajátszást a szakma és a közönség egyértelmű pozitív fogadtatása mellett. 1999-ben Liszt-díjjal tüntettek ki. 

1995-ben győztese lettem a Római Operaház által rendezett Franco Ferrara Karmesterversenynek. Ez az eredmény nagyon sok meghívást, felkérést, nemzetközi ismertséget hozott számomra. Így kerültem 1999-ben a Frankfurti Operába is, ahol az első sikeres előadások után leszerződtettek Első Karmesternek. Olaszország és Németország Belgium legnagyobb városaiban dolgoztam Milánóban, Firenzében Rómában, Velencében, Palermóban, Hamburgban, Lipcsében, Kölnben, Antvepenben, Gentben, Liege-ben. E mellett felléptem Svájcban, Franciaországban, Hollandiában, Lengyelországban és Oroszországban is. 

2004-ben újra visszatértem Debrecenbe, mert az előzőkhöz képest még nagyobb kihívás várt, a város három legfontosabb zenei intézményének: a Debreceni Filharmonikus Zenekarnak, a Kodály Kórusnak és a Csokonai Színház Operatagozatának szakmai vezetése. A feladat az együttesek egységes színvonalának emelése, az európai kulturális vérkeringésbe való beemelése volt. A külföldi vendégművészek szereplése Debrecenben, a számtalan budapesti és külföldi fellépésen, fesztiválokon való részvétel, nemzetközi verseny díjak, magyarországi illetve ősbemutatók dokumentálják az elvégzett munkát. Nyolc évig dolgoztam minden erőmet Debrecenre koncentrálva, ezért költöztettem a családomat is Magyarországra. A szakmai munkában nagyon jó alkotó társam volt Vidnyánszky Attila, a város részéről Halász János alpolgármesterként segített a munkámban. 

2010 óta a Pécsi Tudományegyetem adjunktusaként tanítok. 2011-től Vitézy Zsófia mellett a Budapesti Tavaszi Fesztivál Zeneigazgatója vagyok. 23 év alatt több mint 70 különböző operát, barokk művektől a kortárs operákig, több mint ezer eladásban vezényeltem itthon és külföldön és tizennégy év vezetői tapasztalatot szereztem.