Lucas Debargue:„A kamarazenében otthon érzem magam”

Lucas Debargue a Concerto Budapest októberi 14-i koncertjén Mozart, Beethoven és Messiaen kamaraműveit játssza Keller Andrással, Fenyő Lászlóval, Klenyán Csabával, Horváth Bélával, Mohai Bálinttal és Tóth Bálinttal a Zeneakadémia Nagytermében. Ezen az estén a megszokottól eltérően a kamarazene lesz a központban, az a forma, amelyet a művész kiváltképp kedvel, és melyre a zene kiindulópontjaként tekint. Erről a vonzalmáról, az olykor disszonáns Mozartról és Bachról, valamint a modern zeneszerzés teljesen új szabályrendszerének megkérdőjelezéséről beszélgettünk, s az is szóba került, mi az, amiben sosem változik a véleménye a zenével kapcsolatban.

fotó: Xiomara Bender

– Különleges koncert lesz a szombati, hiszen a szokványos zenekari felállással ellentétben a közönség egy teljes kamarakoncertet hallgathat meg, melynek programjában Mozart Esz-dúr zongoraötöse,
Beethoven 5. (D-dúr) „Szellem” elnevezésű zongoratriója és Messiaen Kvartett az idők végezetére című műve hangzik majd el. Mik a várakozásai a koncert kapcsán?

– Szeretek kamarazenei projektekben részt venni, véleményem szerint a műfajt meglehetősen alulértékelik. Idegen tőlem a művészek az alapján történő megközelítése, hogy inkább kamarazenészek, szólisták vagy zenekari versenyműveket preferálnak. Számomra a kamarazene adja a muzsikálás legnagyobb örömét, hisz ilyenkor nem vagyok abban a nehéz helyzetben, hogy számos karaktert egyedül kell megtestesítenem, mint egy szólóesten, és nem jelenik meg a versenyműveknél fennálló nehézség, hogy rengeteg embernek kell ugyanabba az irányba néznie, ami egyáltalán nem könnyű.

– Mit jelent az ön számára a kamarazene?

– Mondhatom, hogy a kamarazenében érzem leginkább otthon magam. A kamarazenészek olyan muzsikusok, akik az egységet keresik anélkül, hogy túlságosan sokat áldoznának fel a saját önálló személyiségükből. Filozófiai szempontból ideális módja a muzsikálásnak. Személy szerint a kamarazenét viszonyítási pontnak tekintem mind a szólóestjeimen, mind a zenekari koncertjeimen. Kamarazenészként vagyok jelen ezekben a produkciókban is, és zeneszerzőként is ez a terület vonz a legjobban. 

A teljes interjút IDE kattitnva olvashatják el.