Peter Quantrill: Beethoven és Bartók nyelvén beszélni: Keller András és Pierre-Laurent Aimard

A karmesterek szeretnek fellengzősen „a zenekarom”-ról vagy „a zenészeim”-ről beszélni, feledve, hogy ezeknek a muzsikusoknak is megvan a maguk élete, sőt akár más karmesterekkel is dolgoznak. Bár Keller András nem így fogalmaz, elfogadható, hogy a Concerto Budapestet bizonyos fokig a sajátjának tekinti. Tény, hogy az utóbbi tizenöt év alatt a zenekar az ő vezetése alatt újjászületett: az 1989 utáni Kelet-Közép-Európa kulturális életének egyik példáját láthatjuk a történetében, mely azt is megmutatja, mi mindent le lehet győzni, ha akarjuk. Ez érezhető a zenekar játékán is, amelyet az Egyesült Királyság és Írország közönsége maga is meghallgathat szeptemberben, amikor a Concerto Budapest Londonban, Edinburghban, Dublinban, Cheltenhamben, Guildfordban és Croydonban ad koncertet.- Peter Quantrill (Bachtrack)

Fotó: Mudra László

2023-ban Ligeti György születésének századik évfordulóját ünneplik világszerte, míg Kurtág György még velünk van kilencvenhét évesen, és még mindig komponál. Aimard és Keller sokat tanult tőlük. Keller továbbviszi filozófiájukat „magyar hangsúlyos” gondolkodása és a Concerto Budapest vezénylése által. „Nagyon erős a zenekar identitása. Minden hangnak jelentést kell kifejeznie. Ezért küzdök mindennap, ezért normális, hogy hajtom a zenészeket, mert mindegyikük jobb akar lenni napról napra. A még több megkövetelésével keressük a saját hangunkat, a saját értelmezésünket. Fontos, hogy ne maradjunk a zene felszínén, mert ha az ember csak utánoz valamit, az még nem az övé.” Peter Quantrill írása ITT olvasható.